Pískovcová via ferrata Häntzschelstiege

Häntzschelstiege - na vrcholu

Jste začátečníci a hledáte nenáročnou via ferratu, na kterou si troufnete? Tak vám doporučuji jet do Českosaského Švýcarska na Via ferratu Häntzschelstiege. Obtížnost cesty je psaná za B, můj vlastní názor je, že i přes pár „náročnějších“ úseků je to něco mezi áčkem a béčkem, ale za to krásným. 🙂

Cesta k via ferratě je už sama o sobě moc pěkná. Jedete podél řeky Labe a kolem vás jsou vysoké skály až do německého města Bad Schandau. To už ve vás nabudí tu správnou horolezeckou atmosféru. V Bad Schandou odbočte doprava a dále pokračujte podél řeky Křenice, projeďte kolem kempu, jenž se nachází vpravo za říčkou, a pokračujte ještě několik kilometrů. I když se cestu snažím popsat co nejlépe, v těchto místech se dá lehce zabloudit. Radši si doma pořádně prostudujte mapy a nastavte offline navigaci. Když nezabloudíte a podaří se vám správně zaparkovat, tak si připravte 4 EUR na parkovné za celý den. A teď už hurá vstříc dobrodružství. Cestou k nástupu byste se ztratit neměli, zprvu přejdete kamenný můstek a dále je cesta jasná, nemá vás co zmást, držte se směr Blosstock. U dominantní skalní věže Blockstock se dejte doprava po vyznačené cestě, až dojdete ke značce Häntzschelstiege Klettersteige. U této značky už vidíte na nástup na via ferratu.
U prvního zajištěného úseku máte dostatek místa, kde si lze pohodlně obléknout ferratové vybavení. Hned začátek via ferraty je asi nejnáročnější v celé její trase. Druhé lanové pole zde úplně chybí, a tak jediná možnost jak zůstat zajištěn je zaháknout karabinou za kramli posledního schodu. Dále postupujte opět po ocelovém laně, až se dostanete se na plošinu. Následuje traverz doleva a na jeho konci, na hraně, je pod vámi už pořádná hloubka. Teď vás čeká ta lehčí část, jdete vzhůru skalní průrvou, až se dostanete do sedla. Po levé straně můžete bez jištění vylézt na skalní výběžek, kde máte krásný výhled na přírodu.
Až se zde dostatečně nabažíte, slezte zpátky a vydejte se po schodech vzhůru až k úzkému, málo zřetelnému skalnímu komínu. Pozor ať ho nepřehlédnete! Komín je opravdu úzký, prolezte jen bokem a bez batohu na zádech. Dále se dostanete k žebříku, na který je těžší nástup, ale pak už to šlape samo. Následuje další ocelový žebřík a traverz doleva, zde je druhé těžší místo. Na konci traverzu překročte na kramle, které jsou na protější stěně a vyleze až na vrchol. Ještě tu je můstek spojující dva vrcholy téměř na konci trasy.
Tato via ferrata je jednosměrná, proto sestup zahajte překročením skalní průrvy, je zde ocelové lano, a poté se sklouzněte mezi skály na dřevěný trám a pak už jen bezpečně vylezte na lesní cestu. Cestou zpátky na parkoviště jděte po turistické cestě. Nejdříve od vrcholku ferraty pořád po vrstevnici, až se dostanete k rozcestí s dřevěným zábradlím, zde se dejte doprava. Zprvu jděte mírně do kopce, až se dostanete na vyznačené rozcestí s ukazatelem. Zde pokračujte stále dolů, vždy středem, nikde neodbočujte. Cesta začne být trochu náročnější, budete přeskakovat velké kameny. Budou vás čekat ještě nějaké ty kramle a ocelové schody nyní už bez jistícího lana, které zde není zapotřebí. Dole se napojíte na širokou zpevněnou cestu, po které jděte doprava a asi za 30 minut dojdete zpět na parkoviště.