Via ferraty ve Frankenjuře

Höhenglücksteig

Dneska se virtuálně vydáme k našim sousedům do Německa, konkrétně do jižního Bavorska. Nachází se zde krásné a pro lezce velmi oblíbené pohoří Franská Jura, jimi přezdívaná jako Frankenjura.

Vápencové skály se rozprostírají mezi řekou Dunajem a Mohanem s nadmořskou výškou nejčastěji kolem 400 až 600 metrů. Vrchol Hesselberg se svými 689 metry je nejvyšším bodem této oblasti.

Naši cestu jsme započali ráno v Ústí nad Labem a celá trasa i s pauzami na sváču a toaletu nám zabrala necelé 4 hodiny. Je všední den, silnice jsou dobře průjezdné, cestu zvládáme bez komplikací a tak odpoledne ještě stíháme sportovní lezení. Na večer se procházíme po okolí a jdeme na průzkum začátku nástupu na via ferratu, které máme naplánované na další den ráno.

Plní energie a natěšenosti ráno vyrážíme pěšky z vesnice Hegendorf, kde jsme byli ubytováni u přátel. Po cestě míjíme parkoviště, kde lze nechat auto, když přijíždíte z větší dálky. Dále pokračujeme po cestě na východ až do lesa, červená turistická cesta nás dobře vede. Čeká nás malé stoupání v podobě vrcholu Weisse Wand a po jeho překonání v sedle už vidíme nástup na via ferratu. Přístup nám tedy zabral něco okolo půl hodinky čistého času. V této oblasti najdeme 3 zajištěné cesty – via ferrata Bambini, místní velikán via ferrata Höhenglücksteig a via ferrata Piccoli.

Via ferrata Bambini

Via ferrata Bambini, jak už podle názvu (z italského Bambini = děti), nám napovídá, že nebude moc náročná. Je značena v obtížnosti (B/C) a je tedy vhodná jak pro děti, začátečníky a zároveň je také ideální pro zkušené lezce na rozehřátí před druhou ferratou zvanou Höhenglücksteig.

Via ferrata Bambini má celkem 4 varianty cest od obtížnosti (A) do (B/C) s minimálním převýšením. My na rozehřátí volíme cestu začínající úsekem (A/B), která dále pokračuje obtížností (B) a lemuje celou via ferratu třemi zábavnými mosty. Zdoláváme jak řetězový, tak lanový a hliníkový most, pro děti je to velmi skvělá zábava. Poté nás čeká už jen krátké stoupání ke konci této zajištěné cesty.

Via ferrata Höhenglücksteig

Jelikož cílem této červencové výpravy byla hlavně via ferrata Höhenglücksteig, v překladu něco jako ,,šťastné stoupání do výšek’’ (co mi ještě mé němčinářské znalosti ze střední školy napovídají), po vylezení ferraty Bambini pokračujeme dále na nástup “do výšek štěstí”. 😀 Tato cesta je značena obtížností (C/D) až (E) a je rozdělena do tří částí, které traverzují, občas stoupájí a klesají přibližně 600 převážně horizontální metrů.

Začínáme lézt první část ferraty (Teil 1), kdy stoupáme po kramlích komínem. Tuto část lze také obejít zleva. Po zdolání komínu jdeme kousek po svých lesem a pak už nás čeká druhá část trasy s dřevěným mostem a jeskyní. Další úsek Wittmann-Schikane skrývá nejtěžší část (D/E) této cesty a lze ho přelézt celý nebo jen z části a vyhnout se tak nejnáročnější části. Nás nic nezastaví, proto se vrháme na tuto část s patřičným odhodláním. Když stoupáme k poslednímu úseku první části této ferraty, jsme šťastní.

Pokračujeme lesem k druhé, kratší a méně náročnější (C) části cesty (Teil 2) a zdoláváme ji bez komplikací. Na konci cesty slejzáme výše zmíněnou jeskyní. Jen pozor, není tam žádné lano.

Pomalu, ale jistě se blížíme ke konci ferraty Höhenglücksteig a čeká nás krátká, ale náročná třetí cesta tzv. ,,Královská etapa’’ (Teil 3) s obtížností (D), která pěkně tahá za ruce.

Celé dobrodružství nám zabralo něco kolem hodiny a půl, s obědovou pauzou rovné dvě hodiny. Potom se vydáváme po vrcholu na cestu zpět po šipkách, která dále klesá lesem a dovede nás až na začátek via ferraty Bambini.

Byl jsi taky někde? Poděl se s ostatními o svůj článek?

Napiš nám ho na info@viaferraty.cz.

Via ferrata Piccoli

Na tomto místě nalezneme ještě jednu, poslední, via ferratu Piccoli (B/C). Dostaneme se k ní, když od informačních tabulí (GPS: 49.5451256N, 11.5421244E) po pár metrech odbočíme vlevo a dojdeme až k nástupu na ferratu.

Na této zajištěné cestě chvilku pozorujeme, jak děti s rodiči trénují a postupují traverzem a poté se vydáváme i my do poslední ferraty této oblasti. Traverz není příliš náročný (B) a jedno místo (B/C) a trvá nám jen pár minut.

Po zdlábnutí veškerých dobrot z batůžku pomalu vyrážíme zpět stejnou cestou jako jsme dorazili na toto úžasné místo. Navečer nás čeká posezení s kamarády a pivo.